Je merk beschermen is een goed idee. Toch mogen je concurrenten jouw merknaam mogen gebruiken in hun zoekmachine advertenties. Een korte inleiding op het fenomeen.

 


Natuurlijke zoekresultaten in Google

Veel bedrijven willen voor hun website de zo fel begeerde eerste plaats in Google behalen. Toch is het een mythe om te geloven dat dit mogelijk is. De resultaten in Google verschillen immers elke keer.

Google is groot geworden doordat ze erin geslaagd zijn om steeds de meest relevante resultaten te tonen. Wat voor jou interessant is, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders. Zelfs als je vanop eenzelfde computer twee maal een zelfde zoekterm ingeeft, kunnen de resultaten verschillen. Google gebruikt immers allerlei parameters om te bepalen wat voor jou het meest relevant is.

De zoekresultaten hangen onder meer af van:

  • het toestel waarmee je de opzoeking doet. Op een computer en tablet kan je verschillende resultaten zien.
  • het land of de stad waarin je je bevindt. Iemand die in Amsterdam woont, heeft geen boodschap aan adressen van een afhaalchinees uit Oostende. Tenzij de Amsterdammer zich op dat ogenblik in Oostende bevindt natuurlijk.
  • de taal waarin je de opzoeking verricht
  • enz…

 


Wat zijn zoekmachine advertenties?

Naast de natuurlijke zoekresultaten, toont Google ook gesponsorde resultaten. Deze advertenties verschijnen boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. Veel mensen kunnen (nog steeds) niet het onderscheid tussen beide maken.

zoekresultaten pagina
De rode blokken zijn advertenties op de zoekresultaten pagina

Op de eerste pagina in Google verschijnen kost veel werk. rijgt iedereen de kans om met zoekmachine advertenties toch hoog in Google te verschijnen. Hiervoor betaal je natuurlijk wel een prijs. Deze prijs wordt, eenvoudig gezegd, bepaald zoals in een veiling. Je kan bieden op bepaalde zoektermen. Enkel de advertenties van de hoogste bieders worden getoond.

 


De merknaam van anderen gebruiken in zoekmachine advertenties

Sinds 2010 kan jouw advertentie in Google verschijnen als iemand een opzoeking doet met een merknaam die niet van jou is. In het voorbeeld hieronder zie je duidelijk dat de eerste plaats in Google helemaal niets met de bekende frisdrank gigant te maken heeft.

zoekmachine advertenties

Het lijkt aanlokkelijk om nu met zijn allen deze techniek te gaan toepassen. Houd hierbij echter de volgende bedenkingen in het achterhoofd.

 

Zoekmachine advertenties kosten geld

Elke keer iemand op je advertentie klikt, betaal je hiervoor. Als je dan een bekende merknaam gebruikt, kan je dit aardig wat centen kosten.

 

Wat jij kan, kan een ander ook

Net zoals jij de merknaam van je concurrenten mag gebruiken in je advertentie campagnes, kan je concurrent die van jou gebruiken. Misschien merkt je concurrent je Google campagnes niet eens op, maar wat als hij het wel doet? Ongetwijfeld ontketen je dan een gemeen spel van actie-reactie. Als je concurrent dan ook nog een groter advertentiebudget heeft dan jou, ben je snel uitgeteld.

 

Surfers verwachten relevante informatie

Iemand die op je advertentie zal klikken, heeft een bepaalde verwachting. Als deze niet voldaan wordt, zal de surfer niet lang op je website doorbrengen. Ondertussen heb je echter wel betaald om die bezoeker op je site te “lokken”. Weggegooid geld dus.

 


Conclusie

Zorg er in alle gevallen voor dat je een natuurlijke eerste plaats in Google behaalt. Als dit nog steeds niet het geval is, is het hoogtijd dat je een SEO-specialist inhuurt. Een website hebben is mooi, maar helaas vergeten veel bedrijven na een tijdje dat hun website bestaat. Zorg ervoor dat dit voor jou niet het geval is en dat je minstens met je bedrijfsnaam of productnaam in Google verschijnt.

Gebruik zelf je gezond verstand wanneer het aankomt op adverteren met anderen hun merknaam. Wees er tegelijkertijd echter ook zeker van dat niet iedereen dit doet. Het beste wat je kan doen is de zaak in de gaten houden. Op het ogenblik dat je advertenties ziet verschijnen onder jouw merknaam, kan het tijd zijn om actie te ondernemen. Hiervoor kan je een beroep doen op mensen die kennis hebben van zaken.