Als je ze letterlijk onder de loep bekijkt, zie je dat letters een combinatie van, punten, streepjes en krolletjes zijn. Voor je logo kan je gerust een streepje weglaten zonder dat iemand hiervan een punt zal maken.
Minimale inspanning voor creatieve logo letters
Logo letters kan je op microniveau naar smaak brengen door hier en daar een streepje, krolletje of puntje weg te laten. Een logo hoeft niet steeds een visuele betekenis te hebben. Het mag ook gewoon mooi zijn.
Liefhebbers van eenvoudige logo’s zullen deze techniek zeker naar waarde weten schatten. Net zoals voor het spiegelschrift effect, geldt hier dat de inspanning vrij klein is en het resultaat toch verbluffend kan zijn. Je ziet immers niet elke dag woorden waarin streepjes weggelaten zijn. In logo’s komt het fenomeen echter vaker voor dan je zou denken.

Niet tot de textielsector beperkt
De foto’s hierboven zouden je doen vermoeden dat het een typisch fenomeen is voor de textiel sector. Dit is echter niet het geval. Ook in letterlogo’s uit andere sectoren worden al een streepjes weggelaten. Getuige hiervan de onderstaande logo’s.

Geschikt voor jouw logo?
Of je dit effect gepast vindt voor jouw logo of niet, bepaal je zelf. Als je logo ontwerper een voorstel maakt waarin hij deze techniek toepast, zijn daar heel waarschijnlijk goede redenen voor geweest. Het is zeker geen bewijs dat de ontwerper lui zou zijn.
Als je echter twijfelt aan het nut van het weggelaten streepje, kan je natuurlijk steeds om verdere toelichting vragen.
Bij het Prometheus logo bijvoorbeeld kan je makkelijk een verklaring vinden voor de creativiteit. Uitgeverijen zijn namelijk specialisten op het gebied van typografie. Hun keuze voor een creatief logo letter lijkt dan ook zeker te verrechtvaardigen.