Een slogan bedenken is niet zo eenvoudig. Toch zijn er een aantal technieken die veel voorkomen en die we hier als tip willen meegeven. De technieken worden overigens ook vaak gecombineerd. De voorbeelden in dit artikel zijn echte bedrijfsslogans of slogans voor producten. Hopelijk helpen ze jou bij je zoektocht naar een goede slogan.

 

Tip N°1:
Humor in slogans slaat altijd aan

In de reclamewereld is al vaak bewezen dat humor werkt. We volstaan hier met een voorbeeld van een woordspeling in het Nederlands. Daarnaast zijn er nog andere vormen van humor. Wat belangrijk is, is dat de slagzin niet enkel grappig is, maar ook verwijst naar het product of de dienst. Is dat niet het geval, schiet je je doel voorbij.

“Individuvelisme” (Duvel)


Tip N°2:
Gebruik rijmwoorden in je slogan

Als het rijmt is het waar. Dat is natuurlijk onzin, maar wat rijmt wordt wél gemakkelijker onthouden. En wat gemakkelijker te onthouden is, wordt ook makkelijker herhaald. En omgekeerd. Per slot van rekening is het immers één van de eigenschappen van slogans dat ze herhaald worden in alle mogelijke situaties.

 

“Geschenken doen aan boeken denken” (De Standaard Boekhandel)

 

the best a man can get
Gilette. The best a man can get. Rijmen, een superlatief én de merknaam gebruikt in één slogan!

 


Tip N°3:
Maximaal 10 woorden en twee zinnen

Een slogan is bondig. Het is moeilijk mathematisch te bepalen uit hoeveel woorden, lettergrepen of letters een slogan maximaal mag bestaan. In in het algemeen kan je toch stellen dat “hoe korter, hoe beter” een gouden regels is voor slogans. In het onderstaande voorbeeld is gekozen om twee korte zinnen te gebruiken. Hierdoor wordt er extra nadruk gelegd op de afzonderlijke zinnen en komt het geheel krachtiger over.

“Hoge prestaties. Keer op keer.” (Michelin)

 


Tip N°4:
Je merknaam in je slogan gebruiken

Heel wat bedrijven gebruiken hun merknaam in hun slogan. Op die manier ben je natuurlijk 100% zeker dat je slogan enkel met jouw merk geassocieerd zal worden.

“M’n thuis is waar m’n Stella staat” (Stella Artois)

 


Tip N°5:
Houd rekening met de taal van je doelpubliek

Welke taal spreekt je doelpubliek? Het is belangrijk dat je beseft dat woordspelingen in het Engels zeker niet door iedereen begrepen worden. Als je dan toch een Engelse slogan wil, wees er dan zeker van dat jouw doelpubliek de pointe snapt. Hetzelfde geldt ook wanneer je twijfelt tussen een Engelse of Nederlandse bedrijfsnaam. Internationale merken vertalen soms hun slogans.

“Just do it” (Nike)

 


Nog meer tips voor het bedenken van een slogan

Heb je door de bovenstaande tips toe te passen nog niet dé juiste bedrijfsslogan of productslogan gevonden? Dan vind je ongetwijfeld in dit artikel nog meer inspiratie. Of doe gerust de sloganquiz om inspiratie op te doen.