Eens je een aantal sterke merknamen gevonden hebt, komt de volgende stap: een definitieve merknaam kiezen. Er zijn een aantal factoren die je misschien over het hoofd had gezien bij het zoeken van je bedrijfsnaam, dus we geven hier enkele criteria om je keuze te vereenvoudigen.

Tip N°1: Een vrije domeinnaam zoeken

Tegenwoordig moet je bij het kiezen van een merknaam ook rekening houden met vrije domeinnamen. In alle gevallen kan je niet enkel afgaan op Google. Het kan immers zijn dat een domeinnaam ingehuurd is, maar dat er nog geen website online staat.

Of een domeinnaam vrij is, kan je gemakkelijk nagaan via deze website. Je kan de domeinnaam ook meteen aan een schappelijke prijs inhuren.

Het is raadzaam om de registratie niet te lang uit te stellen. Zelfs als je nog zou twijfelen aan je merknaam, kan het geen kwaad om de domeinnaam al te laten registreren op jouw naam.

domeinnaam opzoeken
Een domeinnaam opzoeken voor alle landen.

Is je domeinnaam al bezet, maar wil je toch absoluut je geniale merknaam gebruiken? Dan zijn volgende tips zeker nuttig:

  • Probeer of een andere domeinnaamextensie wél vrij is. In plaats van .nl of .be kan je bijvoorbeeld .eu overwegen.
  • Deze optie is niet de beste,maar misschien is de domeinnaam met streepjes (vb (bakkerij-janssen.nl) nog vrij?

Tip N°2: Zoek je potentiële merknaam op in Google

Na lang zoeken en puzzelen heb je eindelijk een geschikte bedrijfsnaam gevonden. Of dat dacht je tenminste tot je op het internet wat opspeurwerk verricht. Plots duiken er enkele honderdduizenden zoekresultaten met jouw gedroomde merknaam.

Met meer dan 1 miljard internetgebruikers is het ook quasi onmogelijk om een naam te bedenken die nog niet op het internet verschenen is. In alle gevallen dien je rekening te houden met het volgende:

merknaam zoeken
De droom van iedereen die een unieke merknaam zoekt: geen resultaten gevonden in Google.

In de eerste plaats wil het niet zeggen dat als de naam opduikt in Google, je deze niet als merknaam mag gebruiken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de merknaam enkel in een ander continent geregistreerd is en dus in Europa vrij gebruikt mag worden. Of dat het woord helemaal geen merknaam is.

In de tweede plaats is het omgekeerde ook waar. Als de merknaam niet in Google opduikt, wil dit niet automatisch zeggen dat je hem als merknaam mag gebruiken. Soms zijn merknamen immers al wel geregistreerd, maar nog niet in gebruik. Er bestaat dan bijvoorbeeld nog geen website van het bedrijf. Of de site kan zo gemaakt zijn dat ze door Google niet gevonden wordt.

Wil je echt 100% zeker zijn of je de merknaam kan gebruiken, lees dan de volgende tip en vertrouw niet blindelings op wat je (niet) in Google vindt.

Tip N°3: Doe een beroep op merkregistratie bureau’s

Merkregistratie bureau’s weten als geen ander of je een merknaam daadwerkelijk mag gebruiken. Hieraan zijn meestal wel kosten verbonden. Het alternatief is dat je (althans voor België) bij het openen van je bedrijfsrekening een gok waagt. De bank onderzoekt namelijk (gratis) voor jou of je de merknaam kan gebruiken. Als je pech hebt, is dat niet het geval. Houd daarom best een tweede en derde mogelijke naam achter de hand.

Conclusie: een merknaam kiezen kan tegenvallen

Ook al heb je een goede merknaam gevonden, toch kan het in laatste instantie nog tegenvallen om de finale keuze te maken.

Hierbij spelen voornamelijk legale aspecten en beschikbare domeinnamen een rol. Overigens wordt er tegenwoordig vaak vertrokken van vrije domeinnamen. Is deze vrij dan kan je overwegen of het een goede keuze is als merknaam.

Lijkt het je allemaal wat veel moeite, dan kan je natuurlijk ook een beroep doen op een extern bedrijf dat alles voor jou uitzoekt. Of je kan deze tips voor het vinden van bedrijfsnamen doornemen. Ongetwijfeld kan je zo toch de merknaam vinden die bij jouw diensten of producten het best past.

Zeker ook interessant voor jou



Tijd is geen geld...

een klik soms wel

Sinds de lancering in 2010, ligt deze website te rijpen. Een beetje als wijn. Of whiskey. Meer dan 550.000 mensen zoals jij zijn hier informatie komen inwinnen.

Dat zegt iets over de kwaliteit van de inhoud die je hier vindt. Niet dan? Om deze gratis te kunnen blijven aanbieden, werken we samen met partners.

We gebruiken zelf hun diensten, producten of tools en kennen deze dan ook door en door. En we zijn ervan overtuigd dat ze ook voor jou een verschil kunnen maken.

De link hieronder leidt naar een partner website. Klik je erop, dan verdienen wij niets. Maar als je besluit om van het aanbod gebruik te maken, dan is het mogelijk dat we hier een kleine commissie op verdienen. Voor jou blijft de prijs hetzelfde. Maar je doet er 4 maal plezier mee. Jezelf (we bevelen enkel kwaliteit aan), alle lezers (gratis info), onze partners en ons.

Heb je op eender welk ogenblik een vraag over het aanbod van deze partner? We beantwoorden jouw vragen met plezier.


[activecampaign form=1]