Een merknaam bedenken is een vak apart. Toch kan je moeilijk je zaak opstarten of je product verkopen zonder een goede naam. Hieronder volgen 5 concrete tips voor een sterke merknaam.

 


Tip N°1:
Dode talen als inspiratiebron voor merknamen

Dode talen doen het goed als inspiratiebron voor merknamen. Het is je waarschijnlijk al wel opgevallen dat het Latijn (of wat ervoor moet doorgaan) in de farmaceutische sector ongeveer dé standaard is. Dit is historisch gegroeid en ondertussen stelt de consument zich hier geen vragen bij. Een antidepressivum Kwamba noemen is daardoor vermoedelijk niet de beste keuze vanuit marketing oogpunt.

Latijnse merknaam
Latijns aandoende namen doen het goed in de medische wereld

Tip N°2:
Houd rekening met je sector

In sommige sectoren gelden ongeschreven regels voor merknamen. Uit de vorige tip blijkt dat de farmaceutische sector dol is op Latijnse merknamen. Een ander voorbeeld is de IT-consultancy wereld. Het Engels is dé voertaal in de informaticawereld, dus het lijkt ook het logisch voor IT-bedrijven om een Engelse bedrijfsnaam te kiezen.

 


Tip N°3:
Een Engelse of Nederlandse merknaam gebruiken?

Ga je je product in de toekomst in het buitenland verkopen? Of ben je echt 100% zeker dat je bedrijf zich voor eens en altijd op een lokale markt zal richten? Het spreekt voor zich dat je keuze voor de taal van je slogan en merknaam sterk bepaald zal worden door je marktbereik en doelpubliek.

Een Engelse merknaam kiezen terwijl je doelpubliek uitsluitend Nederlandstalig is, kan op zich geen kwaad. Toch is het misschien niet nodig. Gebruik hier je gezond verstand en neem steeds een kritische houding tegenover jezelf aan. Wat wil je bereiken met een Engelse merknaam als al je klanten Nederlandstalig zijn?

 


Tip N°4:
Gebruik je familienaam als merknaam

Familienamen zijn in het algemeen makkelijk te onthouden omdat ze sowieso gangbaar in het taalgebruik zijn. Een bijkomend voordeel van het gebruiken van jouw famlienaam als bedrijfsnaam is dat de link tussen jezelf en je bedrijf meteen duidelijk is. Vooral voor eenpersoonszaken en familiebedrijven gaat dit op. Zeggen Heinz en Trump u iets? Buiten het feit dat ze goed klinken als merknamen, getuigen ze ook van een zekere trots.

Heinz
Gebruik je familienaam en voeg in eenvoudige woorden toe wat het product is. Zo eenvoudig kan het zijn om een productnaam te bedenken.

Familiebedrijven die al enkele generaties bestaan, dragen hun naam dan ook hoog in het vaandel. Traditie associëren we vaak met kwaliteit. En wat is er sterker dan een familietraditie waarin geheime ingrediënten, van generatie op generatie worden doorgegeven? Net zoals de familienaam dus.

Ook varianten die op je familienaam gebaseerd zijn kunnen een goede merknaam opleveren. Als je bijvoorbeeld Janssens heet en je baat een frituur uit, is het wel heel gemakkelijk om een naam als Frituur Janssens te bedenken. Op deze manier wordt een merknaam bedenken natuurlijk kinderspel, maar daar is niets tegen.

 


Tip N°5:
Bekijk de merknamen van je concurrenten

Als je een bedrijf of zaak wil oprichten, wil je je vooral onderscheiden van de concurrentie. Dit kan niet enkel op gebied van aanbod en dienstverlening. Ook met een originele merknaam kan je je duidelijk profileren In dat opzicht is het goed om te kijken hoe je directe concurrenten heten. Op die manier schakel je namelijk onbedoelde verwarring meteen uit.

iped
Een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet.

Het allerlaatste wat je wil doen is namelijk dat je (toekomstige) klanten jouw bedrijf verwarren met je concurrenten. Een naam kiezen als iPed is wel heel extreem. Los daarvan is het in het algemeen niet slim om te teren op het succes van anderen, of om doelbewust je concurrenten na te bootsen. Niet alle bedrijven denken hier echter hetzelfde over. Wat gebeurde met iPed kan ook jou overkomen. In zoekmachine advertenties is het niet eens verboden om de merknaam van anderen te gebruiken.

 


Conclusie:
een merknaam verzinnen kost tijd

Merknamen bedenken gaat niet altijd even vlot. Met de bovenstaande en deze tips kom je ongetwijfeld al wel een stap dichterbij. Mocht het echt niet lukken, kan je natuurlijk ook steeds een beroep doen op een copywriter.

Eens je je merknaam definitief gekozen hebt, zorg je er best voor dat je de domeinnaam zo snel mogelijk inneemt en laat je desnoods merknaam registreren bij de bevoegde instanties.