Je merk beschermen is niet wettelijk verplicht. Voor de kosten die je betaalt voor merkregistratie, krijg je wel een zekere mate van gemoedsrust in de plaats. Een korte inleiding.

Mooie illustratie van het nut van merkbescherming

De zomer van 2010 was een spannende periode voor de provincies Antwerpen en Limburg. Antwerpen dreigde er namelijk mee om Limburg een proces aan te doen wegens het schenden van de rechten op het Antwerpse logo.

logo persiflage
Komt die K je niet bekend voor?

De provincie Limburg had het logo van de provincie Antwerpen gebruikt op affiches. De bedoeling van deze campagne was om Antwerpenaren te overtuigen hun vakantie door te brengen in Limburg.

Op zich niets mis mee, denk je dan. Tot het ogenblik dat Antwerpen besloot dat het logo niet gebruikt mag worden door derden omdat het gedeponeerd is.

Auteursrechten beschermen je werk, niet je merk

Auteursrechten hebben, eenvoudig gezegd, betrekking op de rechten die op een “kunstwerk” berusten. Onder kunst verstaat men hier o.a. creaties als een “schilderij”, “tekening”, “foto” en “literatuur”. Voor deze rechten hoeft de maker overigens niet te betalen. Op het ogenblik dat je kunst maakt, verwerf je automatisch de auteursrechten hierop.

logo's van tv zenders
Elk merk zijn eigen visuele identiteit.

Deze auteursrechten zorgen ervoor dat een kunstenaar winst kan maken met zijn werk. Dit kan door bijvoorbeeld foto’s te maken en die via een beeldbank te verkopen. Iedereen die de foto via het internet koopt, krijgt het recht om deze te gebruiken op een website of op drukwerk.

Wat je niet mag doen is de foto zelf doorverkopen zonder toestemming van de fotograaf. Dat weet natuurlijk iedereen, maar met de opkomst van het internet is de grens tussen legaal en illegaal heel dun geworden.

De verleiding om een foto te zoeken op het internet en deze op je eigen site te gebruiken is soms groot. Anderzijds wordt het via het internet ook gemakkelijker om de schending van auteursrechten op te sporen.

Je merk beschermen in een wettelijk kader

Wil je je logo, bedrijfsnaam, of slogan wettelijk laten beschermen, dan kan je hiervoor terecht bij merkregistratie bureau’s. De merkbescherming kan op verschillende geografische niveau’s gebeuren. Hoe uitgebreider het gebied waarin je je merk wil beschermen, hoe meer je betaalt.

  • België. Meer info over merkregistratie kan je hier vinden.
  • EU. Voor merkbescherming binnen de Europese Unie is deze website een absolute aanader.
  • Wereldwijd. Zie je het echt groots, dan kan je terecht op deze website.

Wereldwijde bescherming is overigens relatief. Doet de naam iPed je aan iets denken? De ondertitels bij het filmpje bedenk je er voor de aardigheid maar zelf bij.

Conclusie: een merk beschermen kost geld, maar kan lonen

Als je internationaal zaken doet, of van plan bent je bedrijf te laten groeien, is het de moeite om je merk te laten registreren.

De centen die je hiervoor betaalt zorgen ervoor dat je wettelijk gezien het oneigenlijk gebruik van je merknaam en logo kan doen verbieden. Dit wil echter niet zeggen dat anderen je merknaam niet zouden mogen gebruiken in zoekmachine advertenties.

Nog interessante tips voor jou



Tijd is geen geld...

een klik soms wel


Sinds de lancering in 2010, ligt deze website te rijpen. Een beetje als wijn. Of whiskey. Meer dan 550.000 mensen zoals jij zijn hier informatie komen inwinnen.

Dat zegt iets over de kwaliteit van de inhoud die je hier vindt. Niet dan? Om deze gratis te kunnen blijven aanbieden, werken we samen met partners.

We gebruiken zelf hun diensten, producten of tools en kennen deze dan ook door en door. En we zijn ervan overtuigd dat ze ook voor jou een verschil kunnen maken.

De link hieronder leidt naar een partner website. Klik je erop, dan verdienen wij niets. Maar als je besluit om van het aanbod gebruik te maken, dan is het mogelijk dat we hier een kleine commissie op verdienen. Voor jou blijft de prijs hetzelfde. Maar je doet er 4 maal plezier mee. Jezelf (we bevelen enkel kwaliteit aan), alle lezers (gratis info), onze partners en ons.

Heb je op eender welk ogenblik een vraag over het aanbod van deze partner? We beantwoorden jouw vragen met plezier.



[activecampaign form=1]