Fotowebsites zijn big business en dat komt vooral omdat ze een aantal voordelen bieden. De kostprijs per foto is er slechts één van. Maar is het wel verstandig om voor je huisstijl foto’s via het internet aan te kopen?
Voordelen van huisstijl foto’s kopen op het internet
Het aankopen en verkopen van huisstijl foto’s via het internet biedt voor koper en verkoper zoveel voordelen dat het moeilijk in te beelden is dat het vroeger anders gebeurde. Voor jou als klant zijn de voornaamste redenen ongetwijfeld hieronder te vinden.
Voordeel N°1: Het is eenvoudig om online foto’s te kopen
Alle stock websites bieden een enorm aanbod van fotomateriaal aan. Of je nu op zoek bent naar een foto van een kinderfeestje of een begrafenisstoet, ongetwijfeld vind je er je gading. Dankzij uitgebreide zoekfuncties en -filters kan je al vrij snel foto’s vinden die voor jouw specifieke doeleinden geschikt zijn. Kortom, het is echt wel gemakkelijk om een gepaste foto te vinden.

Voordeel N°2: Online foto’s zijn goedkoop
Op de meeste fotostock websites kan je al voor een paar euro een professionele foto kopen. Als je daarentegen bijvoorbeeld zelf een foto van een leeuw wil nemen, komt je dat veel duurder uit. Naast de aankoop van een telelens, moet je immers ook nog eens een vliegticket kopen en een hotel boeken. En dan maar hopen dat je op je safaritocht een leeuw tegenkomt…

Voordeel N°3: Foto’s kopen op het internet kan 24/7
In tegenstelling tot een fotograaf, is het internet 24/7 geopend. Op elk ogenblik kan je foto’s zoeken en aankopen. Je hoeft dus niet te wachten tot een fotograaf een gaatje vindt in zijn planning om voor jou foto’s te maken.
Nadelen van huisstijl foto’s kopen op het internet
Geen voor- zonder nadelen natuurlijk. Hieronder geven we de twee belangrijkste nadelen van het kopen van foto’s via stock sites.
Nadeel °1: Stock foto’s zijn niet op maat gemaakt
Je hebt misschien net een schitterende slogan bedacht voor je nieuwe product. Omdat je een advertentie in een tijdschrift wil plaatsen, ga je nu op zoek naar een foto die jouw boodschap precies weergeeft. De kans dat je precies een foto vindt die jouw idee uitbeeldt, is heel klein. De meeste fotografen die hun beeldmateriaal via stocksites verkopen, maken immers foto’s die een breed publiek aanspreken. Echt artistieke foto’s met een heel specifiek thema of onderwerp, verkopen immers minder goed.
Nadeel N°2: Stock foto’s zijn niet exclusief
Elke foto die jij koopt via het internet, kan ook iemand anders kopen. Dit heb je zeker al zelf vastgesteld bij het surfen. Hoeveel maal heb je niet diezelfde foto gezien van een businessman die vrolijk in de lucht springt? Of die ene handshake foto?

Dit soort foto’s behoren ondertussen tot het collectieve geheugen. De vraag is of het een verstandig idee is om zulke foto’s te gebruiken en tegelijkertijd je bedrijf als uniek te willen profileren. Dit is ook de boodschap uit het onderstaand filmpje, waarin de draak gestoken wordt met de clichés van veel stocksites.
Besluit: stockfoto’s of toch maar niet?
Voor bedrijven met een beperkt budget is het interessant om foto’s via het internet aan te kopen. De prijs die je hiervoor betaalt is dat je geen originele en exclusieve uitstraling met je foto’s kan bereiken.
In dit artikel lees je 3 tips om toch exclusiviteit te bereiken, zelfs met stockfoto’s.