Skip to content
  • Merken die werken: tips voor een bruisende branding
      Merken Die WerkenMerken Die Werken
      • Menu
      • Merknaam
      • Slogan
      • Logo
      • Kleur
      • Fonts
      • Foto’s
      • Print
      • Web
      Logo, Web

      Het Twitter logo: ooit een heel sterk concept

      140 karakters om een boodschap de wereld in te sturen is een heel lage drempel. Wat Twitter is en kan betekenen voor je merk, weet ondertussen wel iedereen. In dit artikel staan we stil bij een aantal zaken rond het Twitter logo. Zaken die je misschien nog niet had opgemerkt, omdat je te druk bezig was met bijvoorbeeld tweets te verzenden…

      Inhoudsopgave
       [show]
      • Een blauw (paars, groen, oranje,… vogeltje
      • Exit creativiteit, het Twitter logo staat nu vast
      • Conclusie: waak over je logo

      Een blauw (paars, groen, oranje,… vogeltje

      Het kan je niet ontgaan zijn. Het logo van Twitter is wat we in het jargon ook wel bedrijfsmascotte noemen. Een mascotte wekt sympathie op, zeker als er een dier voor gebruikt wordt, maar toch was er ook iets heel vreemds aan de hand met de Twitter mascotte. Het blauwe vogeltje had tot een tijd geleden namelijk veel weg van een kameleon.

      Het was ongelofelijk om te zien hoeveel varianten er van het Twitter logo gemaakt werden.

      De creativiteit ging hierin zo ver dat er niet enkel met de vormen gespeeld wordt, maar ook de huisstijl kleuren werden schaamteloos gewijzigd. Het enige wat overbleef was dan ook vaak het concept achter het logo: een vogeltje.

      varianten van twitter logo
      Varianten van het Twitter logo uit een ver verleden.

      Nu worden er wel vaker vogels in een logo gebruikt, maar Twitter en hun logo concept waren zo sterk dat surfers in een oogopslag wisten waarvoor het vogeltje op een website stond.

      Twitter nam hier ook gewoon vrede mee. Voor hen was het blijkbaar belangrijker dat hun diensten gebruikt worden dan wereldwijd processen aan te spannen tegen creatieve ontwerpers.

      Exit creativiteit, het Twitter logo staat nu vast

      Ondertussen is het afgelopen met de creatieve varianten van het logo. Twitter legde namelijk hun huisstijl vast. Op deze website vind je de beperkingen en mogelijkheden voor het Twitter logo terug.

      twitter logo in kleurvarianten
      Eenvoud in vorm en kleuren in het officiële Twitter logo.

      Naast de logokleur en vorm die je niet mag wijzigen, bestaan er nu ook voorschriften voor het gebruik van de merknaam.

      De toon van de branding voorschriften is overigens vriendelijk en zacht: Please remember to capitalize the T in Twitter and Tweet. Blijkbaar heeft dit toch zijn effect gehad want tegenwoordig vind je veel minder creatieve Twitter logo varianten.

      Conclusie: waak over je logo

      In het hele verhaal is het vreemd dat Twitter het ooit zo ver heeft laten komen. Als je zelfs met je merknaam het woordenboek haalt (Tweeten) is dat een teken dat je echt wel groot bent. En als groot merk wil je natuurlijk serieus genomen worden door aandacht aan je branding te besteden. En wat is dan beter om je merk te beschermen?

      Ook interessant voor jou

      Vrije Twitternaam zoeken
      Een vrije Twitternaam zoeken
      Een originele domeinnaam bedenken. Creatief met extensies
      reclamebord met domeinnaam die opgebouwd is uit cijfers
      Website Namen. Getallen gebruiken in je domein naam

      • Home
      • Sitemap
      • Cookiebeleid & Privacy
      © Alfapixel - 2011 - 2023
      • Home
      • Merknaam Tips
      • Slogan Tips
      • Logo Tips
      • Kleur Tips
      • Fonts Tips
      • Print Tips
      • Foto’s Tips
      • Web Tips
      • Contact
      Deze website gebruikt cookies. Dit doen we om deze website te laten werken, analytische inzichten te krijgen en advertenties aan te bieden zodat deze website gratis blijft voor jou. Klik op de knop “AKKOORD” om toestemming te geven voor alle cookies. Of je kan jouw voorkeuren instellen.
      Cookies instellenAKKOORD
      Privacy & Cookies Policy

      Cookie Overzicht

      Deze website gebruikt cookies om je bezoek vlot te laten verlopen. Naast functionele cookies, die geen persoonlijke gegevens bewaren, plaatsen ook derde partijen hun cookies. Deze helpen ons o.m. om Google Analytics rapporten te kunnen raadplegen. Ook cookies om jou gepersonaliseerde advertenties te tonen (en deze website gratis te houden) kunnen geplaatst worden. Maar enkel wanneer je hiervoor toestemming geeft. Als je klikt op AKOORD geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies. Wil je dat liever niet, dan kan je jouw voorkeuren instellen.
      Functionele
      Altijd ingeschakeld

      Functionle cookies zijn noodzakelijk om de website te laten werken. Ze bevatten geen persoonlijke gegevens en worden altijd op je toestel geplaatst.

      Niet noodzakelijke

      Alle cookies die niet onder een andere categorie vallen en niet noodzakelijk zijn voor de goede werking van deze website.

      Analytics

      Dit soort cookies helpen ons om een beter inzicht te krijgen in onze website. We gebruiken hiervoor Google Analytics als platform en de rapporten daar komen dankzij deze cookies tot stand.

      Advertenties

      Dankzij advertenties van derden kunnen we jou deze website gratis blijven aanbieden. De cookies die hiervoor geplaatst worden, worden gebruikt om jou zo relevant mogelijke advertenties te tonen.

      Performance

      Cookies van derden die anonieme gegevens opslaan over hoe deze website gebruikt wordt.

      Opslaan en accepteren