Een dymmytekst heeft geen betekenis. Maar het is wel handig en nuttig voor grafische designers. Betekenisloze opvulteksten laten je namelijk toe om met een ontwerp al aan de slag te gaan, zonder dat je over de finale teksten beschikt.
De bekendste dummytekst: lorem ipsum
Je bent het zeker ook al tegengekomen. Een website waarop plots een Latijns zinnetje staat.

Een foutje zie je snel over het hoofd. De vraag die hier verder belangrijk is:
Waarom zie je hier en op veel andere websites altijd dat ene zinnetje:
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit”.
Het antwoord hierop ligt in het verleden…
De oorsprong van Lorem Ipsum als dummytekst
In de drukkerswereld gebruikt men dummyteksten al meer dan 500 jaar.
Rond 1500 kwam een anonieme drukker op het idee om de dummytekst “Lorem Ipsum” te gebruiken in een voorbeeldboek.
De tekst haalde hij uit Cicero’s de Finibus Bonorum et Malorum, dat dateert uit het jaar 45 V.C.
Dat is dus al even geleden.
Varianten van Lorem Ipsum
Bij opvulteksten doet de inhoud er niet toe. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat er in de loop van de tijd verschillende varianten van “Lorem Ipsum” zijn ontstaan. En hier waren 2 goede redenen voor.
Z en W bestaan niet in het Latijn
Als je als drukker wil weten hoe een tekst er in een bepaald lettertype uitziet, is het handiger om alle letters van het alfabet in de tekst op te nemen. Of je kan de z en w aan de lorem ipsum tekst toevoegen.

Herhaling is saai
Een andere reden voor de ontstane variaties is dat mensen graag hun job wat opfleuren. In plaats van telkens dezelfde tekst te gebruiken, kon men soms niet aan de verleiding weerstaan om aan bepaalde passages wat humor toe te voegen.
Deze wijzigingen vallen vanzelfsprekend enkel op bij kenners van het Latijn én de originele tekst.
2 voordelen van het gebruik van opvulteksten
Je hebt dus een design. En je hebt tekst. In een ideaal ontwerp passen de twee bij elkaar.
Maar.
Dan is er ook nog de realiteit van deadlines. Een ontwerper kan niet altijd op een schrijver wachten. Of omgekeerd.
Voordeel 1: Een dummytekst leidt je niet af van het ontwerp
Bij een huisstijl ontwerp, gaat het in eerste instantie vaak over een eerste indruk. Teksten zijn natuurlijk belangrijk, maar ze leiden je af van een puur grafisch ontwerp.
Je kan natuurlijk onzinteksten in het Nederlands bedenken.
“Dit voorbeeld gisteren enzovoorts maar ook zembaden hebben auto’s. Waarvan de groene de vuilnisbelt verorberen en elektronisch betalen”
Maar stel je nu eens voor dat je designer een ontwerp voor een bedrijfsbrochure met dergelijke onzin zou voorleggen.
Ongetwijfeld zou je het er moeilijk mee hebben om het ontwerp (de vorm) te kunnen beoordelen.

Voordeel 2: je kan snel dummyteksten maken
Een dummytekst kan je snel maken. Op deze manier kan je een grafisch project sneller afronden.
De klant en ontwerper hoeven immers niet te wachten op de teksten van een copywriter.
Wanneer gebruik je het (niet)?
Lorem ipsum is handig. Maar niet altijd.
Als je al teksten hebt
Aristoteles wist het al: vorm en inhoud zijn niet hetzelfde. Toch komen ze in de praktijk zelden, of nooit alleen voor.
Neem nu bijvoorbeeld Wikipedia.
Hoe vaak heb je zelf op deze website langer dan 10 minuten doorgebracht?
De Wikipedia oogt saai, maar is inhoudelijk enorm boeiend. Een contradictie dus waarbij de vorm niet lang kan verleiden om de inhoud te lezen.

Het omgekeerde komt ook voor.
Er bestaan genoeg websites die er mooi uitzien, maar waarvan de inhoud weinig voorstelt.
Als je de tekst van zo’n website op een wit blad papier zou uitprinten, zou het meer opvallen dat de inhoud weinig zinnigs is. Zoiets als deze pdf dus.
Wanneer je als ontwerper de luxe hebt dat de teksten al klaar zijn, vertrek je best van daaruit.
Gebruik nooit opvultekst voor een logo ontwerp
Tenslotte wil ik hier opmerken dat het gebruik van dummyteksten niet altijd even gepast is.
Als je op het punt staat een logo te laten ontwerpen, is het beter om meteen je echte slogan en merknaam in je logo op te nemen ipv “Lorem Ipsum” te gebruiken.
Voor een grafisch ontwerper maakt het echt wel een groot verschil uit of je 3 woorden of 15 woorden in je slogan zal opnemen.