Comic Sans MS is ongetwijfeld het meest controversiële lettertype ter wereld. Designers verafschuwen het font massaal, terwijl doe-het-zelf ontwerpers vaak teruggrijpen naar deze klassieker onder de lettertypes. De hele hetze lijkt overdreven, maar toch zijn er een aantal goede redenen om Comic Sans niet te gebruiken in je logo en huisstijl.

Comic Sans MS ongeschikt voor je huisstijl
Welk verbodsteken zou jij negeren?

Een korte geschiedenis van Comic Sans

Comic Sans werd in 1994 door Microsoft gelanceerd. Het lettertype was een herinterpretatie van fonts zoals die in Comic Books gebruikt werden. Dit verklaart meteen waar Microsoft inspiratie vond voor de naam van het nieuwe lettertype.

Uit het bovenstaande zou je kunnen afleiden dat het duidelijk moet zijn dat wat voor kinderen bestemd is, niet altijd geschikt is voor zakelijk gebruik. Helaas is dit inzicht buiten de waard gerekend…

Vanwaar de hetze rond Comic Sans?

Niet iedereen verstaat de kunst om inhoud in een mooie vorm te gieten. Grafische ontwerpers zijn hierop een uitzondering en hun advies kan je beter niet in de wind slaan. Een klant van twee ontwerpers uit Indianopolis had hier in 1999 een andere mening over. Hij hield voet bij stuk en besloot om Comic Sans te gebruiken voor een expositie in een kindermuseum.

Er zijn heel wat websites waar het gebruik van Comic Sans wordt afgeraden, zoals deze. Vaak lijkt het op een uit de hand gelopen grap. Maar toch kan je het advies van een professionele designer beter niet negeren. En hiermee zijn we aanbeland aan de eerste reden om het font niet te gebruiken voor je huisstijl.

Reden N°1: symbolische strijd tegen grafisch amateurisme

Iemand die optreedt als “mecenas ” van een graficus, komt vaak in de verleiding om iets van zichzelf in het ontwerp te moffelen. Een logo is immers iets dat je zakelijke activiteiten, en dus ook een beetje jezelf, presenteert. Jouw input kan een idee, lettertype, maar ook een keuze voor kleuren zijn. In de praktijk komt jouw voorkeur echter niet steeds overeen met die van de ontwerper.

De heisa rond Comic Sans is in dat opzicht te beschouwen als een uiting van de frustraties van veel ontwerpers die hun creaties liever niet “aangetast” zien. ComicSans is zo populair en gekend dat het tot een icoon geworden is in de strijd tegen de houding van klanten die een ontwerp “om zeep helpen”.

Reden N°2: Comic Sans is een kinderlijk naïef lettertype

Comic Sans heeft een kinderlijk naïeve uitstraling. Het font nodigt op de één of andere manier ook hard uit om in felle kleuren gebruikt te worden. Het oogt daardoor al snel vrolijk. Hierdoor is het minder geschikt voor strikt zakelijke doeleinden.

Als je doelpubliek kinderen zijn, ga je vanzelfsprekend niet de omgekeerde weg bewandelen. In dat geval kies je immers best geen strak en zakelijk lettertype. Doordat ComicSans echter een cliché geworden is, loont het de moeite om kindvriendelijk lettertypes op het internet te zoeken.

Reden N°3: gemakzucht bij het kiezen voor Comic Sans

Sinds de opkomst van Windows ’95 heeft iedereen met een PC toegang gekregen tot verschillende lettertypes. ComicSans was één van de eerste lettertypes die minder strak was dan de rest.

Veel mensen weten (nog steeds) niet hoe ze andere lettertypes kunnen opzoeken of installeren op hun PC. Ondanks dat het standaardaanbod van ingebouwde fonts toegenomen is, grijpen veel doe-het-zelf ontwerpers gemakkelijkheidshalve toch graag terug naar dat ene font.

Conclusie: gebruik nooit Comic Sans MS voor je zakelijke ontwerpen

In het onderstaande filmpje zegt de man duidelijk waar het op aan komt. Gebruik, nooit Comic Sans. Misschien wat karikaturaal voorgesteld, maar eigenlijk zijn er geen excuses om het toch te doen. En zeker niet voor zoiets “ernstigs” als je logo. Welke lettertypes dan wel geschikt zijn voor je huisstijl, kom je o.m. in dit artikel te weten.