Skip to content
  • Merken die werken: tips voor een bruisende branding
      Merken Die WerkenMerken Die Werken
      • Menu
      • Merknaam
      • Slogan
      • Logo
      • Kleur
      • Fonts
      • Foto’s
      • Print
      • Web
      Logo, Merknaam

      Bedrijfsnaam en slogan gevonden? Nu nog de merknaam en slogan in je logo verwerken

      Een logo bevat (bijna) steeds de product- of bedrijfsnaam. Als er ook een slogan voorhanden is, wordt deze ook vaak opgenomen als onderdeel van het logo.

      Inhoudsopgave
       [show]
      • Eerst een bedrijfsnaam vinden, dan je logo laten ontwerpen
      • Slogan in je logo
        • Eerst een slogan bedenken, dan pas aan het ontwerp denken
        • Wanneer je slogan in je logo opnemen?

      Eerst een bedrijfsnaam vinden, dan je logo laten ontwerpen

      Het lijkt overbodig te vermelden, maar het zou écht niet de eerste maal in de geschiedenis zijn dat een bedrijfs- of productnaam tijdens de logo ontwerpfase nog wijzigt. Hiervoor kunnen allerlei redenen zijn:

      • Onenigheid of misverstanden bij de opdrachtgevers
      • Onvoorziene copyright problemen
      • Domein namen die plots niet meer beschikbaar zijn
      • Enz…

      Voor een ontwerper is dit geen prettige situatie. Deze heeft immers heel wat tijd gestoken in een logo concept dat op een visuele manier verwijst naar jouw bedrijfs- of productnaam. Als je op dat ogenblik nog verandert van merknaam, zet je een stap terug.

      Alvorens een logo te laten ontwerpen stel je dus best de vraag : Ben ik 100% zeker dat ik deze berijfsnaam daadwerkelijk zal gebruiken? Als het antwoord JA! is (dit verschilt van misschien, waarschijnlijk, hoogstwaarschijnlijk en ja) bespaar je niet enkel veel tijd, maar ook geld.

      Slogan in je logo

      Eerst een slogan bedenken, dan pas aan het ontwerp denken

      Veel merken versterken hun bedrijfsidentiteit door in hun logo naast de bedrijfsnaam ook de slagzin op te nemen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor productlogo’s en -slogans. Net als voor bedrijfsnamen is het hier belangrijk dat je precies weet wat je slogan zal zijn.

      Het heeft weinig zin om een ontwerper te vragen of hij/zij een dummytekst zoals Lorem ipsum wil zetten bij je logo om te zien wat het effect van een slogan zou kunnen zijn. Als de ontwerper immers uitgaat van twee woorden en je slogan bestaat later plots uit 6 woorden, is het in veel gevallen van nul beginnen.

      coca cola slogan en logo
      Dummytekst voor een logo is geen goed idee.

      Als je reeds een logo hebt en pas later een inval krijgt voor een goede slogan, moet je logo laten herwerken. Ideaal is als je dan een vectorversie van je logo hebt en ook weet welk lettertype voor je logo gebruikt werd.

      Wanneer je slogan in je logo opnemen?

      Je zal je slagzin echter niet in alle situaties kunnen gebruiken. Een favicon bijvoorbeeld is slechts 16 pixels hoog en breed. Dit is vanzelfsprekend veel te klein om er een lange tekst op te zetten.

      Daarnaast zijn er ook situaties waarin je je slogan niet wil gebruiken. Slogans lezen en snappen duurt soms enkele seconden en in marketing situaties waar je lezers niet wil afleiden, gebruik je de slogan dan niet.

      Ook nuttig voor jou

      Wat is een logo vector bestand?
      Een logo laten ontwerpen. Hoe begin je eraan?
      Huisstijl lettertypes. Hoeveel fonts heb je nodig voor een huisstijl?

      • Home
      • Sitemap
      • Cookiebeleid & Privacy
      © Alfapixel - 2011 - 2023
      • Home
      • Merknaam Tips
      • Slogan Tips
      • Logo Tips
      • Kleur Tips
      • Fonts Tips
      • Print Tips
      • Foto’s Tips
      • Web Tips
      • Contact
      Deze website gebruikt cookies. Dit doen we om deze website te laten werken, analytische inzichten te krijgen en advertenties aan te bieden zodat deze website gratis blijft voor jou. Klik op de knop “AKKOORD” om toestemming te geven voor alle cookies. Of je kan jouw voorkeuren instellen.
      Cookies instellenAKKOORD
      Privacy & Cookies Policy

      Cookie Overzicht

      Deze website gebruikt cookies om je bezoek vlot te laten verlopen. Naast functionele cookies, die geen persoonlijke gegevens bewaren, plaatsen ook derde partijen hun cookies. Deze helpen ons o.m. om Google Analytics rapporten te kunnen raadplegen. Ook cookies om jou gepersonaliseerde advertenties te tonen (en deze website gratis te houden) kunnen geplaatst worden. Maar enkel wanneer je hiervoor toestemming geeft. Als je klikt op AKOORD geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies. Wil je dat liever niet, dan kan je jouw voorkeuren instellen.
      Functionele
      Altijd ingeschakeld

      Functionle cookies zijn noodzakelijk om de website te laten werken. Ze bevatten geen persoonlijke gegevens en worden altijd op je toestel geplaatst.

      Niet noodzakelijke

      Alle cookies die niet onder een andere categorie vallen en niet noodzakelijk zijn voor de goede werking van deze website.

      Analytics

      Dit soort cookies helpen ons om een beter inzicht te krijgen in onze website. We gebruiken hiervoor Google Analytics als platform en de rapporten daar komen dankzij deze cookies tot stand.

      Advertenties

      Dankzij advertenties van derden kunnen we jou deze website gratis blijven aanbieden. De cookies die hiervoor geplaatst worden, worden gebruikt om jou zo relevant mogelijke advertenties te tonen.

      Performance

      Cookies van derden die anonieme gegevens opslaan over hoe deze website gebruikt wordt.

      Opslaan en accepteren